Monday, January 16, 2012

Sensitivity and Limitation.



Being sensitive is not a crime. To be honest, aku juga merupakan salah seorang manusia yg sangat sensitive di atas bumi Allah yg terbentang luas ni. Mungkin ini hasil genetic yg terwarisi daripada mak aku. Die seorang yg sangat sensitive dan begitu juga aku. But then, aku manage untuk kawal kesensitive-an aku tu. Aku tau orang sekeliling aku pasti fikir yg aku ni jenis yang out going and can be easily talk about anythings. Itu semua memang betol dan aku sendiri akuinya. Tapi jauh di dalam sudut hati aku,aku bukan la mudah untuk menerima sesuatu percakapan orang lain mengenai diri aku. I just keep it to myself,sebab tu lah people on my surrounding tengok aku okay je all the time.


In my point of view, aku rasa sensitivity ni ade kaitan dan hubungan yang maha kuat dengan limitation. That is why entry post aku ni pon bertajuk sedemikian. In life, whatever we gonna do,kita mesti set our own limit. Tak kisah la dalam percakapan atau perbuatan mahupun kelakuan sekalipun,kita harus meletakkan satu titik batasan. Even dalam pergaulan sesame manusia pon ade batasan kan. Propaganda coverage internet je yg selalunye cakap takde batasan ni tapi tu semua propa je lebih,padahal lembab jugak internet.




Kadang kadang aku menyampah dengan diri aku sendiri sebb begitu cepat terasa dengan cakap2 org. And paling teruk sekali,aku boleh pulak terasa bila seseorg yang baik dengan aku mula menjauhkan diri dari aku. Mungkin tu semua perasaan aku je kot. Padahal semuanya berlaku just on track. Aku ni je yang always think negative about others. Sebab tu semua jadi cmni,semua jadi tak kena.  Biasalah perempuan. Women are used to worry over triffles.


Life is always created fair and square by God. Yang maha suci dah plan semuanya baik baik dah. Tapi aku rasa aku ni tak berlaku adil terhadap orang lain. Orang sekeliling aku mesti tau yang aku ni jenis yg cakap lepas. I just talk what is on my mind during that time. Bagi aku,to express what we thought is one of the way to be honest. Tapi aku salah sebab tak semua orang boleh terima ape yg kita cakap. Boleh nmpak tak ketidak adilan aku tu ? Means mcm ni, aku ni cakap lepas tentang keburukan orang boleh,tapi bila orang cakap perkara perkara buruk mengenai aku,aku automatically tersentap dan sedih. That is so not fair kan ?




Therefore,aku rasa we should control the limitation while we are doing something. Setiap tindak tanduk perlakuan dan tata tertib yang kita lakukan mesti ade batasannya dan yang paling penting kita kena hormati others sensitivity as well. By doing all this sort of things,automatically kita akan gain respect daripada orang sekeliling kita. Hati pon takde lah sakit dan tak payah la susah2 kena pergi carik gaviscon. Hihi.


Senang kan solution issue ni. We do our part and other do their part. We give and take with one and another. I am writing this issue sebab dah banyak kali aku terfikir berkenaan benda ni and selalu sangat perkataan sensitive keluar dari mulut orang ramai sekeliling aku semenjak 2 3 hari ni. Selain tu aku tulis ni jugak untuk mengingatkan diri aku sendiri. Biasalah aku ni kan cepat lagha’ so kenalah ingatkan diri sendiri from time to time. This post is not purposely to offense who ever live in the earth. Dalam kata lain,ini semua tiada kena mengena walaupon sedikit pon dengan orang yang masih hidup ataupon yang telah kembali ke rahmatullah.



I do write on what I thought. No offense.

3 comments:

  1. Hahaha. I have the sense that this entry is in the light of my recent post. Betul, kan?

    Ah. Hehehe. I think it depends on our own terms of definition. As for me, being hyper-sensitive is okay, as long as you can react rationally.

    Being insensitive to thins that supposed to bother, is like lying to yourself. I don't wanna say anything more, after this. Hahaha.

    Again sis, definitions and resolutions vary :)

    ReplyDelete
  2. Haah lah Yasin,terinfluence dengan post kau jugak kot ni.
    Tapi betol lah, aku hyper sensitive sejak kebelakangan ni.
    Tak tau kenapa. Hahah =)

    ReplyDelete
  3. Chill~ahahahah. Nda pernah terfikir yang saya akan jadi someone's influenced. Hahaha. Being sensitive is good, you know. You'll have multiple eyes. Just... don't have multiple hands, by then. :)

    ReplyDelete